söndag 23 februari 2014

Comedorsantamaria.org.mx

Fredagen den 14 februari. Valentine's day eller som vi i Sverige säger - Alla hjärtans dag. 
Runt om i världen firar man denna dag. Jag tycker att historien om den katolska prästen Valentine är fin. Från de Italienska Rom till den köphysteri som råder runt den 14 februari idag är jag inte mycket för. Jag tycker som många andra att det skall vara alla hjärtans dag flera gånger i veckan, varje vecka :-)
Den 14 februari spenderade jag med min sambo Claus, våra vänner Viktor och Marie-Juliette.
Marie-Juliettes pappa pensionerade sej för några år sedan och har sedan dess varit med och startat organisationen Comedore de Santa Maria. Det är en organisation som bygger upp sk soppkök åt barn. Man bygger upp kök i de mest fattiga områden. Föräldrarna får betala 7 pesos vilket motsvarar ca 3 kr för 5 middagar. En symbolisk summa för att mamman eller pappan skall ta med barnet/barnen till köket. Maten är enbart till för barnen och står för 80% av deras intag av mat...

När jag förra veckan hade betalt allt som vi hade handlat till barnhemmet så hade jag 1500 kr kvar. Det är nästan 3000 pesos och är mycket pengar i Mexico. 

Innan vi skildes åt från Viktor och Marie-Juliette så övergav jag 3000 pesos till Marie-Juliette. Jag bad henne ge dem till sin pappa från Studio Linda Ekberg :-) Marie-Juliette blev otroligt rörd och mycket glad. Hon hälsade till alla som hjälpt till att hon skall maila mej och berätta vad Comedor de Santa Maria kommer att göra för pengarna.



Än en gång. Tusen tusen tack för att vi gjorde det här tillsammans. Det känns otroligt fint.

                 Kramar Linda

PS: Mitt mål är nu att lära mej spanska. Det kommer definitivt att underlätta... Ni som redan kan spanska, gå in på www.comedorsantamaria.org.mx och läs fortsättningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar